lördag 9 oktober 2010

Tränare

Min första tvåtimmarssession som var mycket lärorik. Grunden är teknisk löparträning, inte att öva upp flåset (även om mitt flås är helt ok). Min tränare tror på en modifierad Pose metod, där man utgår från enkla mekaniska observationer: man ska inte bromsa sin fart genom fel fotisättning, och man ska underlätta löpandet så mycket som möjligt för att undvika skador.


Grundidén med Pose är att man lutar sig frammåt, nästan faller framåt, för att få fart och benrörelserna kommer naturligt och driver kroppen. En konsekvens av att luta sig frammåt är att man måste öka frekvensen på fotnedsättningen, upp till 100 steg per minut (per ben). Jag har testat det tidigare efter att bara ha läst om Pose, men jag är nu övertygad om att det måste fungera så, i alla fall grundidén. Ett övertygande skäl är att världens främsta marathonlöpare verkar göra precis så.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg