söndag 25 november 2012

Crossfit

Jag hade precis för mig att hotmail hade upphört att existera, dessutom fick jag bara junkmejl det första året. Jag kollade för säkerhetsskull mitt hotmail.com konto idag och fann att tjänsten finns och att jag hade fått två fina mejl om crossfit för flera månader sedan. Jag ber om ursäkt för det sena svaret.

Jag citerar utan att ange något namn. Här är det första:
Hittade din blogg efter att jag varit ute och letat vetenskaplig forskning som stödjer CrossFit. De hävdar ju en massa som att en sprinter _nästan_ kan hålla samma tempo som en långdistanslöpare, tygdlyftare utvecklar mer kraft än en bodybuilder etc (Hittar inte länken nu).
Men det står bara en massa, som du noterat, påståenden på nätet. Jag har genom Göteborgs Universitet hittat ett par fysiologiska studier som kan påvisa olika träningseffekter (inte crossfit, men jämförbara övningar), dock inget som fastställer CrossFits förträfflighet. Men jag är nog lite fundersam till själva marknadsföringen (konceptet med allround-träning tycker jag är okej). Men här säljer man gammal kunskap, döpt till något häftigt, med mördande reklam ("Kom och köp konserverad gröt").
Har du hittat studier gjorda på CrossFit eller som kan härledas till CrossFit-liknande övningar? Delar gärna med mig av mina fynd om du är intresserad!
Här är det andra:
Jag hamnade på din blogg när jag sökte lite om crossfit och löpning.
Jag tränar för tillfället mest löpning och för närvarande med fokus på 10 km (hoppas kunna springa under 43 i år), men vill gärna få in mer styrketräning också. Jag har haft svårt att hitta något som passar mig bra, men jag har under senaste tiden läst på en hel del om crossfit och känner att det kan vara något... Problemet som jag ser det är att de flesta som förespråkar crossfit hävdar att man då inte "behöver" löpträna för att springa bra på tävlingar osv. Jag köper inte det fullt ut (även om jag gärna skulle vilja göra ett experiment med crossfitendurance för att se hur det skulle gå), så jag skulle vilja hitta något bra sätt att kombinera traditionell löpträning med crossfit.
Det verkar som om du har kört en hel del crossfit kombinerat med triathlon träning. Har du några tips? Plockar du WODs lite efter hur du själv känner för det eller följer du någon sajts program. Det är mycket med crossfit som tilltalar mig och en sak är just att man får "nya" träningspass serverade dagligen.
Det jag skulle vilja få till är något i stil med 2-3 löppass i veckan och 2-3 crossfitpass (jag tränar idag 4-5 ggr per vecka).
Som sagt, mest nyfiken på dina erfarenheter av att kombinera crossfit och annan träning.
Jag är ingen riktig crossfitter. Jag har inte tillgång till ett riktigt gym (eller box, som de säger). Däremot har jag kolleger som är hard core. Och jag ser hur vältränade de är. Ingen av de jag crossfittare jag känner springer dock snabbare än jag, helt enkelt för att de inte tränar löpning i tillräckligt stor mängd. Ofta springer de bara mellan redskapen i boxen, med en kilometerlång runda emellanåt.

Men jag prenumerar och läser och tittar på Crossfit Journal nästan varje dag (vissa artiklar och videor är gratis). Även om jag inte längre är besatt av tanken på att klara en muscle up på ringar, gillar jag att lära mig rodd- eller tygdlyftningsteknik av de som verkligen kan. Crossfit har knutit till sig lysande tränare som är experter inom delområden, till exempel den olympiska roddaren Erin Cafaro och tyngdlyftningscoachen Mike Burgener. För löpining anlitar de Posemetodens grundare Nicholas Romanov. Jag är inte en stor fan av honom. Metoden är väl ok, men jag gillar inte pedagogiken.

Mina egna pass är ganska enformiga. Jag skapar min egen WOD (Workout Of the Day). Det jag gör är verkligen "konserverad gröt", något gammalt och välkänt i ny förpackning. I löparkretsar har det kallats för circuit training, man blandar löpning med andra aktiviteter, ofta högintensivt. Två eller tre dar i veckan går jag till gymmet/poolen med barnen (det är en stor anläggning med alla möjliga styrketränings maskiner, löparband, en inomhuslöparbana, och en olympisk pool). Min 8-åring har en timmes simträning, medan 4-åringen bara har en kort 40-minuters simlektion. Jag måste därför använda tiden väl. Jag värmer upp antingen med på roddmaskinen eller genom att springa. Sen kombinerar jag hårda löpintervaller, 200-800m, med rodd, hopprep, armhävningar, burpees. När det återstår tio minuter tills 4-åringen är klar går jag ner i gymmet och genomför kombinationer med dips, pull-ups, och knäböj med olympisk skivstång (ofta utan vikter). Jag försöker hålla en hög puls i zon 4 eller 5. Vissa dar simmar jag först för att sen ta på mig löparskorna för ett intervallpass. (Och vissa dar simmar jag bara och avslutar i den varma poolen.) Speciellt dips och pullups verkar fungera mycket bra för simningen. Nu under lågsäsong simmar jag högst två dar i veckan men utan att bli speciellt trött.

Som sagt, inget moment är nytt, men Crossfit har betonat några övningar som tidigare hamnat i skymundan: 1) rodd, en lysande övning som tränar en stor del av kroppens muskler. Under mitt sverigebesök tidigare i år fanns Concept2 maskinen på båda hotellgymmen jag besökte. Jag känner mig betydligt starkare efter regelbunden rodd. 2) Hopprep, en övning som tidigare nästan uteslutande (?) använts av boxare (även om jag såg gymnasiesimmarna hoppa rep vid poolkanten häromdan). Speciellt betonas inom Crossfit "double unders", alltså dubbelhopp, två varv på repet för varje hopp. Det ger en enorm intensitet både för ben och armar och förbättrar koordinationen. Jag kan bara genomför dem i grupper om 1 double, 1 enkel, etc.

Men jag tror en stor fördel med Crossfit är gemenskapen i "boxen", och det är en viktig del av "den nya förpackningen". Jag pratade just med kvinna i 60-årsåldern. Hon är sämst i sin grupp och kan inte genomföra en enkel pullup, men hon älskar Crossfit i alla fall. Men det är klart, hon skulle ha trivts i en jympagrupp också. Det är något speciellt med Crossfit: det är en utmaning med skräckbland förtjusning för helt otränade att lyfta och hålla en olympisk skivstång ovanför huvudet oavsett tyngden. Det är något de aldrig trodde de skulle klara.

Vetenskap?
Nej, jag har inte sett några direkta studier av Crossfit, men det finns mycket som talar för att HIIT (High Intensity Interval Training) är en effektiv träningsform, likaså plyometric training (som bäst manifesterar sig inom Crossfit genom boxhopp). Det finns fina artiklar på http://www.pponline.co.uk till exempel den här och den här (den sistnämnda behandlar Tabata som jag skrivit om här och som fungerat mycket bra för mig på löparband).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg