måndag 14 januari 2013

Årets första tävling

Jag har börjat inse att jag bor i en bra del av USA, norra Ohio. Antalet tävlingar, både löpning och triathlon, är enastående stort och deltagarna är ofta nära elitnivån. Fram till april kan man hitta tävlingar nästan varje vecka och därefter blir det flera i veckan fram till november.

Idag blev det årspremiär i en tävling jag sprungit två gånger tidigare, Dave's 10 miler, runt 16,1km. I år var det 40-års jubileum. Vinnaren brukar springa på runt 55 minuter. För två år sen var det blåsigt, i fjol var det kallt men soligt, och idag mulet med duggregn. Men temperaturen på runt 7 grader kändes behaglig. Tyvärr gick det en dryg minut långsammare än i fjol. Första halvan gick som planerat, men sen gick det utför. Även om jag tränat mycket cykling och lite CrossFit och simning, hjälpte det inte eftersom löpningen har blivit oerhört eftersatt p.g.a. kylan och snön. Men det blev en fin träningsrunda med en takt som underskred mitt nya målmarathontempo med målet 3:30 – min kvalificeringstid för Boston Marathon (om än inte den tiden skulle räcka för att ta mig in på startlisten).

Dave's Running är skoaffär, men inte vilken som helst. De arrangerar runt tio lopp om året, sponsrar ett löparlag samt arrangerar marathonträning för amatörer. Engagemanget för sporten har gjort att jag blivit en ganska lojal kund och köper lite löparutrustning online. Jag har tidigare varit ganska elak mot skoaffärer, men i det här fallet har de ett syfte. De sponsrar t.o.m. två Kenyaner som får jobba deltid i en affär och träna resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg