onsdag 8 juni 2011

Nya mål i värmen

Idag blev det en timme på cykeln. Det var hårt, 37 grader i skuggan, men cykel är den enda utomhusträningen bortsett från simning jag kan göra vid den här temperaturen. Det känns faktisk som fartvinden kyler. Snabbt gick det inte, dock.

Dessförinnan hade ett samtal med en några år äldre kollega som i sin ungdom tillhörde eliten och sprang 10k på 30 minuter och maraton på 2:25. Jag visste att han varit bra (och ÄR bra för sin ålder då han alltid springer 5k på under 19 minuter och ibland under 18 minuter, trots en gammal vadskada). Han föreslog följande workout för mitt mål att springa 5k under 20 minuter:

16x400m 90 sekunder per rep och 45s jobb emellan varje rep. Det blir hårt, men jag ska försöka. Tempot blir ungefär rätt 5k tempo, men distansen blir 1400m längre än 5000. Vi får se om det fungerar, men jag litar på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg