lördag 30 juli 2011

Form?

Jag har ingen aning om i vilken form jag är i. Den ständiga värmen, över 30 grader och luftfuktighet över 80%, under flera veckor gör att jag inte kan avgöra om jag springer bra. 23 minuter på ett 5k lopp i veckan är inte så lysande, men banan var ganska tuff och jag var fullständigt slutkörd efteråt. Det kändes som efter en olympisk duathlon. Igår eftermiddag sprang jag en långsam 15km runda och i morse cycklade jag 50km långsamt (25 km/h) för att testa uthålligheten och för att se hur trött jag blev i ryggen. Men det blir inga problem att klara duathlontävlingen om två veckor (5km löpining/40km cykel/10km löpning), men blir det PR? Troligen, men inte med mycket.

Jag vet heller inte om min träning fungerar. Jag bestämmer dag för dag vad jag ska göra: finns det en intressant tävlingen kan jag delta i den, annars blir det CrossFit inomhus, eller löpning, bara undantagsvis cykel. Vilodagarna blir få. Jag har inte tagit en heldagsvila på två veckor, och dessförinnan endast dagen innan duathlon- och halvmaratontävlingarna. Jag försöker dock hålla tisdagarna öppna för intervallträning, gärna 16x400m. Så lite planering bir det, trots allt.

Det första svaret på formfrågan kommer om två veckor (olympisk duathlondistans är tufft, man luras att tro att bara IronMan och HalvIronMan räknas), men höstens löpartävlingar kommer också att ge många svar. Jag misstänker dock att det kan löna sig att träna hårt i värmen. Det blir så mycket lättare när temperaturen har fallit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg