måndag 11 oktober 2010

Träna hårt, eller

Jag läste just följande inlägg på ett forum på funbeat:
Började själv löpträna i oktober 2009 och sprang senaste miltävlingen på 38:20, förklarringen på denna snabba ökning vet jag inte men jag tro delvis det kan ha att göra med att man har skippat allt snack om att ta det lungt på de flesta träningpassen, man får lätt känslan när man börjar läsa inlägg som nybörjare att vad som än händer spring inte för fort och pressa inte pulsen.
Jag tror personligen att det är många som lägger av med träningen för att de känner att det tar för lång tid att prestera bra tider, för att de ska ta det så himla lungt hela tiden.
Det är en helt fenomenal prestation som jag bara kan drömma om och jag håller med i princip. Men dock tror jag det är bra att se löpträning som ett flerårigt projekt. Min definition på en bra tid är den som är lägre än den man sprungit tidigare. Fördelar med löpning är inte bara tid, utan även hälsa. I min åldersgrupp ser jag många som är skadade, ofta genom för hårda tävlings- eller träningspass.

2 kommentarer:

  1. Nyckeln är kanske rätt intensitet på rätt pass dvs. stenhårda kvalitetspass kombinerat med lugna återhämtningspass och någon sorts mellanläge på distanspassen?

    Många har nog svårt att åstadkomma variationen, de lugna passen blir för hårda och de hårda ger inte tillräckligt mycket blodsmak...

    SvaraRadera
  2. Jag tror Du har rätt. Själv ska jag försöka köra hårt i gymmet i vinter (speciellt med simning) när det är för snöigt ute och springa lugnt.

    SvaraRadera

Hälsoblogg