söndag 29 januari 2012

Röda blodkroppar och löpning

Det lät som en skröna när idrottsläkaren Dan Leijonwall på maratonbloggen (och i ett senare inlägg) skrev att löpning slår sönder röda blodkroppar, hemolysis, och orsakar blodbristsymtom. Men han har rätt såvitt jag förstår. Här är en studie med den passande titeln "Footstrike is the major cause of hemolysis during running" i den ansedda vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Physiology som bekräftar just det. Språket är lite jobbigt men slutsatsen är klar, det är fötternas upprepade bankande mot marken som till stor del bidrar till symtomen:

In conclusion, in controlling for the potential influences of oxidative and circulatory challenges to the RBC, we have demonstrated that the mechanical trauma associated with footstrike is the major cause of hemolysis during running.

Såvitt jag förstår är det inte mycket man kan göra. Det är möjligt att mer dämpning i skorna är bättre, å andra sidan kanske man förlorar någon av sin löparkänsla. Jag tänker i alla fall inte byta ut mina tunnsulade skor.

Däremot kan man påpeka för sin husläkare att man är löpare och att blodvärdet kan verka konstigt. Det behövde jag göra sist, eftersom blodprovet visade att jag var anemisk. Ett annat fenomen som kan vara värt att känna till är det som kallas pseudoanemia, då förhållandet röda blodceller till den totala mängden blod sjunker (hematocrit), vilket paradoxalt nog kan hända om man tränar. Skälet är inte att antalet röda blodkropper sjunker, utan att blodplasman blir mer lättflytande för att lättare nå ut i kroppen.

2 kommentarer:

  1. Frågan dök upp i mitten av januari på jogg.se http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=22832 får en känsla av att maratonbloggen sniffar runt och plockar upp trådar på forum och annat. Mycket som dyker upp strax efter att det diskuterats på nåt forum.

    men det är ett intressant och kul sidospår till det här med löpningen. Men som du skriver, bra att veta om läkare har synpunkter...behöver i alla fall inte tugga blodförtunnande :)

    Hoppas allt rullar på fint för året.

    SvaraRadera
  2. Precis: min läkare ordinerade järntabletter, fast jag äter hyfsat näringsriktigt, och trots att han själv är mycket fysiskt aktiv. Jag tog de till och från under en vecka och vid följande test flera månader senare var allt ok.

    SvaraRadera

Hälsoblogg