fredag 18 februari 2011

Löpartakt

Min tränare vill att jag ökar min löpartakt (antal steg per minut) till 90 (180 för båda fötterna) oavsett fart. 90 under en 5k tävling är inte så svårt, men jag tycker det är besvärligt i låga farter och har börjat ifrågasätta logiken.

Jag läste just ett inlägg som också ifrågasätter den ständigt höga takten. Kärnan i den långa texten är följande stycke.

Where we go wrong is in the logic that the stride rate increase is the key. No, it’s not. It’s the elimination of the overstriding. Using the cue to increase stride rate is a way for coaches/runners to reduce the heel striking overstride.

Jag håller med. Den centrala punkten är den uppbromsning som sker när man sätter ner foten för långt framför kroppens tyngpunkt (overstriding). Men jag tror min tränare har rätt så tillvida att man måste vänja kroppen vid högre löptakt även under lätt träning, för att förbättra tävlingsfarten. Det är ett pedagogiskt hjälpmedel.

Här är en tidigare artikel om löpform.

4 kommentarer:

  1. Har inte källan i huvudet men vad jag läst så är det ytterligare en tankevurpa med att ändra stegfrekvensen. Tydligen är det så att man tittat på vinnare av olika lopp och noterat att deras stegfrekvens ligger runt 90 steg/minut. Men risken är att man blandar ihop orsak och verkan. Istället för "för att vinna springer de 90 steg/minut" så kan det lika gärna vara så att "de som springer 90 steg/minut vinner". Och som jag förstår det är det precis så det ligger till. Alla har sin egen personliga stegfrekvens där de är mest effektiva. Den bästa grundförutsättningen har de som är mest effektiva runt 90 steg/minut men det betyder inte att just du är mest effektiv vid 90 steg/minut.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Jag håller med om det, 90 är inget magiskt nummer för alla och för alla distanser (artikeln visar ju också att det är skillnad på maraton och 100m löpning). Dessutom kan vara skadligt att drastiskt ändra sin löpstil. Min tränare varnade för att öka frekvensen för mycket för snabbt. Jag har inte känt av några problem än, men jag kan absolut inte hålla 90 någon längre tid. Jag är kanske inte byggd för det.

    SvaraRadera
  3. Tack för intressant läsning.

    Liknande riktlinjer har jag hört även för cyklister men likaväl ser man lite olika stilar bland toppåkarna. Vissa kör med högre kadens andra på tyngre växlar och lägre kadens.

    Tror mer man ska tänka på löpsteget i sig och inte så mycket på frekvensen. Jag brukar visualisera mig undersidan av foten som om det var utsidan av ett drivande däck. Dvs bara försöka ge en bakåt drivande kraft. Samtidigt försöker jag få fram höften för att undvika den framtunga stilen. Sen om man lyckas med detta i verkligheten är ju en annan sak :) När man springer avslappnat och allt känns bra kanske man inte ska mixtra för mycket.

    /Jens

    SvaraRadera
  4. Det är egendomligt att för många cyklister är 90rpm också det magiska numret. Det är lite lättare att förstå: man sliter mindre på muskler och leder om man inte använder så stor kraft: tänk en bil som hackar på en för hög växel. Å andra sidan, proffscyklisterna kan hålla både extremt hög effekt och högt rpm. Sen jag ändrade min kadens för två år sedan cyklar jag mycket bättre.

    Logiken är inte like självklar för löpning, men en avslappnad stil tror jag också mycket på. Men jag är helt övertygad om att det bromsar att sätta ner foten framför tyngdpunkten.

    SvaraRadera

Hälsoblogg