tisdag 15 februari 2011

Hårda pass

Idag diskuterar Petra hur ofta man kan köra hårda löparpass. Jag kör hårt varje gång jag tränar (men aldrig så jag spyr; det kan vara skadligt, såvitt jag förstår): de sista 200m-1km av ett pass springer jag så hårt jag kan. Då är man väl uppvärmd, och jag har aldrig skadat mig då. Om man börjar springa för hårt ouppvärmd är en annan historia. Sedan jag började träna så här har jag nästan alltid lyckats springa andra halvan av längre lopp snabbare än den första.

Men det är ju skillnad på utmattning: efter ett riktigt långt lopp är man trött på ett helt annat sätt än efter ett kortare cardio-pass. För kortare pass är jag speciellt attraherad av Tabata-övningen på löparband.

Ett sådan här pass där löpning och styrkeövningar kombineras är också riktigt effektivt, och extremt jobbigt. Den tidigare videon finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg