söndag 24 april 2011

Snabbt pass

Efter att uteslutande ha tränat på sena eftermiddagar under den sista tiden sprang jag tidigt på morgonen idag. Planen var 10km i lugnt tempo, men löparformen kändes oerhörd så jag ökade farten och sprang på runt 47 minuter. De sista kilometrarna i 5k tempo.

Jag har aldrig sprungit 10k så fort på träning tidigare, men det var något med halvmaran förra helgen i kombination med två fartlekspass under veckan (som kändes mycket tunga eftersom jag föredrar att springa på morgonen) och en vilodag igår som gjorde att allt fungerade. Hade det varit en tävling hade jag lätt slagit mitt PR eftersom jag började i lätt uppvärmingstempo och korsade flera trafikerade gator.

För proffs, t.ex. Molly Huddle, är det svåra att pricka in formtoppen. För mig spelar det ingen större roll. Det viktigaste är snarare att inte bli skadad. Men något lärde jag mig idag: Kombinationen av ett långt intensivt pass, vila och kortare hårda pass fungerade alldeles utmärkt som uppladdning. Skillnaden mellan en seg eftermiddag och en utvilad morgon var också slående.

Veckan inför nästa halvmara ska jag ta det lite lugnare, men behålla intensitet i några pass. Och kanske träna när jag är trött, kanske efter ett Crossfit pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg