tisdag 28 februari 2012

LCHF diet

Jag har absolut ingenting emot Paleodieten (stenåldersdieten) eller LCHF (Low carb, high fat) dieten. De betonar det viktiga: att äta väl och undvika industriell mat. Och vore vi inte en stressad småbarnsfamilj skulle vi äta betydligt mer paleo, men det är svårt att undvika pastan som uppskattas både av barnen och de tränande vuxna.

Men det är inte ett stort problem. Det är nämligen inte pastan eller brödet (i alla fall inte det hembakade), båda med höga glukosnivåer som är problemet utan sockret. Alla kolhydrater är inte skapade lika, något som förespråkarna av LCHF inte insett. Det stora problemet är fruktos, en av sockerarterna som kolossalt ökat i användning. Det är billigt att framställa och det smakar sött.

Här nedan finns en video med en Robert Lustig, vid University of California, San Francisco, som under en och en halv timme förklarar hur fruktos fungerar som ett gift i levern. De första 45 minuterna är en allmän genomgång det bedrövliga hälsoläget i USA och skälen till att fruktosen dominerar som tillsats i inte bara skräpmat (lite senare, vid 1:16, visar han det bara finns sju saker på McDonalds meny som inte innehåller fruktos, och kaffe och the är två av dem; hamburgarna är inte med på den listan) utan nästan all industriellt framställd mat.

Vid runt 45 minuter kommer redogörelsen för vad som händer med glukos och fruktos i levern. Beskrivningen är mycket teknisk, men han förklarar väl. Glukos lagras i levern som glykogen som sedan kan transporteras till resten av kroppen, medan fruktos inte bara stänger av mättnadssignalen till hjärnan så man inte slutar äta, utan även orsaker en förfettning av levern. Det är därför man kan leva väl på en diet med ris eller pasta som baslivsmedel, det är många kulturer som gör det utan några som helst problem, men knappast Coca cola.

Men vid runt 1:01 berättar han att det fortarande är ok att dricka sportsdrycker (och läsk) för att fylla på glykogenförråden efter ett långt träningspass.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att rädslan för kolhydrater är tragisk.

    Okunskapen som gör att man klumpar ihop alla typer av kolhydrater som bov/fiende för all slags ohälsa är osund.

    Undvika rent socker och fruktos är väl inte så svårt? Undvika rågbröd, spannmål, ris och potatis känns däremot onödigt, speciellt om man tränar. Som med det mesta så är det bäst att rätta mun efter magsäck.

    Jag kan inte springa effektivt på fet mat, eller rött kött och en fet kost som är snål på kolhydrater. Jag kan springa, men det går trögt, likaså gör magen det.

    En balanserad kost utgår från att välja bort det onödiga (fruktos, vissa fetter såsom transfetter) och hålla igen på det onyttiga såsom rött kött i mängder, feta såser och annat.

    Trots att min kost är ca 65-70% kolhydrater, mestadels långsamma, så håller jag mig frisk, springer med energi, går inte hungrig och håller vikten - oavsett om jag tränar eller inte. Under sju års träningsfrånvaro höll jag vikten med samma kost, bara lite mindre. Nu springer jag igen och då petar jag i mig lite mera. För enkelt? Kanske. Men det funkar för mig.

    Funkar LCHF för dig? Vad fint, det gläder mig på riktigt, men det funkar inte för mig och jag kan inte se det som den enda rätta vägen. Det är en nygammal fluga i ny tappning. Det kommer säljas många böcker utan vetenskaplig förankring i ämnet av folk som är självlärda och vill sprida "sanningen" på samma sätt som andra dieter funnit sin väg ut från handeln in i din bokhylla.

    SvaraRadera
  2. PS,
    du har en fin resumé och väldigt fina resultat för din ålder. Hoppas du håller dig frisk och fortsätter i samma stil.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med helt och hållet. Det som fungerar för oss är hemlagad mat från rena råvaror utan socker, med mycket frukt och grönsaker. Vi är inte rädda för fetare mat (som standardmjölk) men vi har inte haft glass i frysen på många månader nu.

    Tack för de uppmuntrande orden! Det kommer förhoppningsvis kommer fler PRs i år.

    SvaraRadera

Hälsoblogg