lördag 9 oktober 2010

Dagens träning

Jag sprang en mil idag med mina nyvunna insikter. En konsekvens av att öka rytmen är att det är svårt att springa långsamt. Med en tempo på 90 steg per minut blir farten högre även om man inte skjuter ifrån hårt. Jag beslöt snabbt att ändra min strategi och förbättra tekniken istället för att hålla ett jämnt tempo. Jag kunde lätt springa 400 m med den nya tekniken på en för mig bra tid. Sen gick jag tills pulsen hade gått ner och sprang igen. På slutet kunde jag spring snabbare och jag började känna potentialen för metoden. Tidigare brukade jag springa långsammare och långsammare vid intervallträning.

Min tränare förutsåg att jag skulle kunna springa 5 km på 17-18 minuter; nu springer jag på 22 minuter under tävling som bäst (och är helt slut efteråt). 17 minuter är verkligen snabbt för en medelålders tvåbarnsfar med ett stillasittande jobb. Det skulle föra mig till National Class, i den åldersbaserade omräkningen av resultat. Den tiden kommer inte att komma nästa vecka precis, men jag ska försöka. Det är bra att ha ett mål, om än extremt högt satt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg