lördag 9 oktober 2010

Mål

Jag har ett mål: att bli bättre än jag är nu. För en vecka sedan sprang jag en 5 km tävling (i kallt, regnigt väder, och med lite ont i halsen) på 23:20. Inget att skryta med (men betydligt snabbare än för 15 år sedan, då jag inte skulle ha kunna springa hela vägen, men långsammare än för sex veckor sedan). Men resultatet är inget att deppa för: jag var snabbare än de flesta, och helt ok i min åldersgrupp.

Jag vill springa under 20 minuter inom ett år, och helst bättre. För att göra det ska jag förbättra tekniken: Inte bromsa steget genom fel fotnedsättning och förbättra uthålligheten.

Jag har aldrig gillat 5 km: det är för tufft. Jag har sprungit en marathon (en distans som jag inte heller gillar), sju halvmarathon (som jag verkligen gillar), en 10 km, åtskilliga 5 km (för att de är så vanligt förekommande, och jag ser en tävling som en workout, fast med mer adrenalin), samt tre duathlons (triathlon med extra löpning istället för simning). Men det är något med 5 km distansen som gör att jag vill göra det bättre: den är kort med marathonmått mätt, men den kräver bra flås. Vi får se hur det går: innan vintern är det fyra tävlingar som återstår i området där jag bor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg