söndag 24 oktober 2010

Små lopp

Petra Månström sätter fingret på en viktig aspekt av löpningen: tävlingar är viktiga, men det behöver inte vara gigantiska evenemang med 10,000 deltagare eller fler.

De små loppen ger tävlingserfarenhet även om man inte går ut för fullt, och eftersom det finns så många av dem spelar det ingen roll om man är förkyld en vecka: det kommer alltid ett nytt lopp. (Det är annat om man förberer sig ett halvår för "Den stora maran".) Man träffar folk och kan testa olika strategier för tempohållning. Jag har fortfarande problem med 5km distansen, även om det är den som jag är bäst på enligt Age-Grade Calculator, då jag går ut för hårt och slaknar på slutet. Men tack vare många smålopp springer jag bättre och bättre.

Jag har också problem med min Garmin ibland. Klockorna har en egenhet, det kan kan ta tid att först hitta tillräckligt många satelliter för positionstrianguleringen. Ibland måste jag vänta i ett par minuter innan jag kan börja springa, men ibland går det direkt. Dessutom går klockan i viloläge om man inte har startat tidtagningen. Det hände mig i en tävling häromveckan. Men det finns en inställning man kan ändra så man undviker det.

3 kommentarer:

  1. Jag är glad att jag blev tipsad om Granebergsvarvet, små tävlingar kan ju vara hur mysiga som helst :)

    SvaraRadera
  2. Ett tips i all sin enkelhet; jag slår på min gps och slänger ut den på terrassen medan jag byter om. När den väl "uppstarts-lokaliserat" satelliterna hittas de snabbt igen (jag tappar kontakten på väg ut genom trapp & garage).
    lh

    SvaraRadera

Hälsoblogg