måndag 8 november 2010

Det finns sanningar

Ett inlägg hos Fitnesscoachen påstår att det inte finns sanningar när det gäller träning i allmänhet och löpning i synnerhet.

Jag vill inte gå in på det antivetenskapliga inlägget i sin helhet, bara kommentaren
Man ska springa på framfoten, för det är naturligare för kroppen, så gjorde man innan det fanns skor. Ja, men ingen av oss levde då, evolutionen har gjort sitt även för vår fysiska styrka.

Har man inga mål med sin löpning, behöver man inte bry sig. Men om målet är att springa fortare, då bör man omvärdera sin teknik om man sätter när hälen först när man springer. Skälet är enkelt: en hälnedsättning skapar en bromsande kraft. Det är inget att diskutera, det är enkel fysik.

De som använder evolutionsargument visar bara att det inte är onaturligt att springa barfota som vi tycks tro i den industrialiserade världen (men bara sedan 70-talet då de avancerade löparskorna började utvecklas). Det går inte att springa barfota på hårt underlag med hälnedsättning, knäna fixar det inte. (Dessutom vet vi ganska mycket om hur människan utvecklats, även om "vår fysiska styrka".)

I andra inlägg på min blogg finns det gott om länkar till analyser på elitlöpares teknik, senast igår. Vill man springa fortare bör man lära av de som springer fortast.

1 kommentar:

  1. Jag känner mig hedrad av att få ett alldeles eget inlägg! :) Jag vill dock påpeka att jag inte någonstans påstår att det är min personliga åsikt att man INTE ska springa på framfoten. Jag förklarar detta några rader ner där jag skriver "Ni förstår var jag vill komma. Det finns alltid två sidor på ett mynt." Jag lyfter alltså bara fram två olia åsikter, som brukar föras fram i den här diskussionen.

    Själv lägger jag massor av tid på löpskolning, är väldigt noga med både hållning och stegfrekvens, och landar på mellanfoten när jag springer, förutsatt att tempot är det rätta. Att springa på framfoten i jogg-tempo känns däremot väldigt onaturligt.

    Att påstå att det finns absoluta sanningar är däremot inte korrekt av dig, i så fall skulle vi fortfarande tro att jorden är platt, att alla planeter cirkulerar kring jorden och att man kan få smalare midja av att göra situps. Forskningen går framåt och ger oss nya "sanningar".
    Vänligen
    Madeleine

    SvaraRadera

Hälsoblogg