fredag 15 april 2011

Kalkylatorer

I dagens Maratonblogg diskuteras löparkalkylatorer (min favorit är McMillans, på resultatsidan finns det en fin artikel hur man tolkar siffrorna, och man behöver inte uppge sin mejladress). Kan man förutsäga sin tid på en viss sträcka genom att mata in tiden på en annan?

Ja, fast men utan för tvärsäkra slutsatser: Man kan inte beräkna sin maratontid genom sin 5k tid, om man inte tränar för en maraton (men det är ganska uppenbart).

Det finns också individuella variationer. En del springer helt enkelt snabbare på en viss sträcka, beroende på syreupptagninsförmåga och genetiska förutsättningar.

Men jag tror att med ytterligare en kalkylator kan man få en ganska god bild av sin förmåga: Age Grade Calculator, här är en. Här ser man hur bra ens tid är jämfört med andra i samma ålder: 100 är världsrekord, 90 världsklass, 80 nationell klass, 70 regional klass, 60 lokal klass. Mina PR värden är 67 för 5k, 62 för 10k och 64 för halvmaran.

Jag tolkar det som att 5k är min bästa distans (fast det verkligen inte känns så) och att när en tempokalkylator säger att jag bör kunna springa halvmaran på 1:39 grundat på 5k tiden så bör jag ta det med en nypa salt (eller träna hårdare), trots att jag tränar för halvmaradistansen. Men samma resultat säger att jag bör enkelt kunna förbättra min 10k tid eftersom både 5k och halvmaran har högre nummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg