söndag 7 augusti 2011

Minimalistiska Löparskor

Jag fick frågan om hur man hittar minimalistiska skor, alltså lätta skor med liten höjdskillnad mellan tå och häl. Jag gav ett svar i kommentarsfältet, men jag kom på att det finns flera ställen att leta på än högermarginalen på Runblogger. Zero drop skriver nästan uteslutande om minimalistiska skor och ger en fin översikt.

Själv springer jag i Saucony Kinvara (som inte är extremt minimalistiska, som typ five-fingers, hälen är ganska dämpad) men har börjat titta på nya skor då ett av mina två par börjar bli helt utslitna. Det är svårt att säga hur långt jag sprungit med dem, men kan röra sig om upp till 150 mil. Det är inget fel på dem jag har, men jag inget emot ombyte heller.

Det kan noteras att "Sveriges största skotest" är i princip fullständigt ointresserad av den minimalistiska trenden (ett av undantagen utgörs av just Kinvara där det påpekas att höjdskillnaden mellan tå och häl är liten). "Testet" består av vikt och pris på skon samt spridda kommentarer som
Skon andas kvalitet och som en testlöpare kommenterade "ser den ut som ny efter 16 mils löpning".
Vem bryr sig? det är löparskor som ska bli skitiga. Att överhuvudtaget kalla det här ett test är en stor överdrift.

Men det riktigt problematiska är att "testet" utgår från de populäraste skorna och utan analys och etablerandet av klara kriterier endast bekräftar de föråldrande synsätten: Löparskor ska vara högklackade, mjuka och följa någon slags quiasivetenskaplig jargong från skotillverkarna (se mitt tidigare inlägg).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg