onsdag 17 augusti 2011

Simning och triathlon

Hempa10 kommenterade just att jag skriver om duathlon. Skälet att det inte har blivit några triathlontävlingar är min simförmåga. En olympisk distans kräver 1500m simning, vilket jag nog skulle kunna klara i en pool med lite vila då och då, men inte med 50 andra i öppet vatten och vågor. Dessutom har det varit så varmt den här sommaren att våtdräkt inte varit tillåten, ett verktyg som skulle hjälpa mig att hålla underkroppen i horisontellt läge och därmed simma betydligt effektivare.

Efter två dödsfall i New Yorks triathlon, olympisk distans, för några veckor sedan kom den här artikeln. Det är alltså riktigt farligt att delta i en triathlontävlings simmoment (cycklingen är helt ofarlig heller, som skrev om tidigare) om man inte klarar stressen av att bli sparkad, tappa simglasögonen eller få kallsupar med saltvatten.

2 kommentarer:

  1. Jag körde precis stockholm triathlon, olympisk distans, för första gången den 21:a aug. Det momentet som jag var mest nervös över var just simmningen, inte för distansen, utan för just trängseln. Många rekommenderade att man startar långt bak, och tar det lungt första gången. Men jag trängde mej fram lite och startade på 3-4 raden, mitt i smeten. Och till min förvåning så gick det (för mej) ganska lungt till. Visst, man touchade fötter framför sig, kände någon armbåge toucha sidan och någon som tafsade en på fötterna, men ingen ordentlig krock eller spark. Alla runt mej körde crawl, det är bröstsimmarna man behöver akta sig för, det är där sparkarna kommer...

    Försök att få till simpass (utomhus), ju fler desto mer säker känner man sig. Det är värt det, det var riktigt kul att köra en triathlon.

    //TW

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Jo, jag tror det blir minst en triathlon nästa sommar. En kollega har erbjudit sig att jobb med mig och min familj givit tillåtelse att gå till poolen innan jobbet en eller ett par gånger i veckan. Dessutom ska min 7-åriga dotter börja med simträning så det finns anledning att för mig gå till poolen. Min klubb har också utomhusträning inför det stora loppet i augisti. (Jag förstår dock inte hur någon orkar simma bröstsim och sen cyckla och springa; det blir alldeles för mycket benarbete i början.)

    Sen vore det skönt att slippa springa två gånger. Får jag ordning på simningen, kan det nog gå ganska fort på slutet.

    SvaraRadera

Hälsoblogg