torsdag 24 november 2011

Mot fetare tider, men inte nödvändigtvis ohälsosammare

TT artikeln i dagens DN är inte speciellt upplyftande. Det verkar dock inte riktigt vara så illa i Sverige på andra ställen i Europe (USA ska vi inte tala om).

Fetma är skadligt förstås, det ger högt blodtryck och kan orsaka en mängd andra problem, diabetes, t.ex. Men det finns något som är värre, att vara i dålig fysisk kondition även om man har normalvikt. Det är bättre att vara överviktig och tränad än normalviktig och otränad, alltså det är bättre att vara "fat and fit" som framgår av det här referatet av en vetenskaplig studie, "Athlete physiology: research suggests there are positive health implications of being both fat and fit!" (man måste registrera sig för att läsa artikeln, men det är det värt och det är gratis). Och det är också väl värt tiden att läsa hela texten.

Om jag var överviktig skulle jag koncentrera mig att börja träna, inte leta dieter eller försöka hitta någon genväg för att gå ner i vikt. Jag skulle också se till att få upp intensiteten i träningen, d.v.s. att bli riktigt trött efter en workout (jag ser många i gymmet som månad efter månad gör samma enkla övningar, och då händer det inte något). Viktnedgången kommer gradvis men de positiva hälsoeffekterna visar sig tidigare.

2 kommentarer:

  1. Det som dock inte nämns i artikeln är att gränserna för vad fetma är enligt BMI-skalan sänktes från 27 till 25 i slutet av 90-talet efter hårt lobbande av amerikanska företag som tillverkar viktminskningsmedicin. Hur stor andel av fördubblingen utgörs av folk som ligger på samma vikt men som över en natt gick från att vara statistiskt normalviktiga till överviktiga?

    BMI-skalan är för övrigt ett fruktansvärt värdelöst mätverktyg eftersom en bodybuilder med 2% kroppsfett ligger på fetma enligt den skalan.

    Kritiskt tänkande brukar vara bra, har jag hört...

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Jag visste inte att normalviktsvärdet för BMI var 27 tidigare. Jo, BMI är ett trubbigt verktyg men ger dock en idé om ens vikt i förhållande till längden för oss vanliga amatörer, men kan fungera sämre för elitidrottare speciellt i styrkesporter.

    SvaraRadera

Hälsoblogg