fredag 30 december 2011

Simning

Idag kände jag det i poolen, det som kallas för flow, alltså när allt stämmer. Jag kände hur jag hade kontakt med vattnet och hur lätt det var att simma (bortsett från sviterna från min tio dagar långa förkylning).

Jag läste sen en artikel om simning för löpare, och kände igen mig i varje steg, från det första att inte ens kunna simma 100 utan att bli utmattad, till att känna igen alla råd senare i texten och ha upplevt att de fungerar. Det gick inte fort idag, men jag blev inte ett dugg trött.

Men det är en konstig sport. Största delen av tiden ligger man och tittar på vitt kakel och försöker koncentrera sig på balans, andning och simtagen. Cykling och löpning är lite roligare.

Min simtränare har goda förhoppningar att jag kan genomföra mina planerade triathlons: Jag behöver bara simma 2000m tre gånger i veckan framåt vårkanten, sa han. Det är lite mer än jag planerat, men det är nog bra att vara mer förberedd än nödvändigt även om jag inte har några tidsmål, bara att stiga upp ur vattnet med energi för cyklingen och löpningen. Å andra sidan, 2000m tar bara en timme, det är ungefär vad milen tar med uppvärmning och stretchning, ingen stor grej precis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg