fredag 4 februari 2011

Crossfit

Jag är definitivt ingen Crossfitter, men jag börjar mer och mer uppskatta övningarna.

Crossfit är en blandning av tyngdlyftning, jympa, rodd, gymnastik och lite löpning.



Blandningen gör att det inte blir tråkigt. Jag tror det är bra att variera löpträningen också, och inte springa samma runda varje dag i samma tempo. På Crossfithemsidor kan man dagligen läsa om nya kombinationer av övningar, så kallade WOD, Workout Of the Day. Ett pass är ofta mycket kort, men extremt intensivt. Jag gillar den intensiteten, MetCon (Metabolic Conditioning) som de säger istället för cardiovascular training (det är mycket jargon i terminologin). Men jag vågar mig inte på tyngdlyftningsövningarna av rädlsa för att skada ryggen, även om de säger att det är bland det viktigaste.

Jag gillar enkelheten. I ett krossfitgym finns det i princip bara en maskin, roddmaskinen, resten är enkla redskap som vikter, boxar för jämfota hopp, ringar. Ofta används den egna kroppen som vikt. Balans och koordination är viktigt, liksom styrka. Tyvärr har jag inte tillgång till ett riktigt CrossFit gym; det är några redskap som är viktiga som inte finns i vanliga styrkegym som hängande rep och ringar samt kettlebells. Dessutom brukar man i CrossFit släppa skivstången i golvet när man är klar; det är inte populärt i ett vanligt gym...

Min träning består av kombinationer av armhävningar, burpees, roddmaskin, löpning, jämfotahopp, pullups, squats (utan vikter för min del). Jag är inte bra än, men jag känner mig betydligt starkare, speciellt knäna. Jag är heller inte så orolig att skada mig. Det ska bli intressant att se hur löpformen påverkas. Just nu har jag ingen aning om hur fort jag kan springa. Jag har inte sprungit utomhus på en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg