tisdag 3 maj 2011

Varva ner

Nervarvningen inför en maraton är ett välkänt fenomen. De flesta program verkar maxa distansen två eller tre veckor innan loppet, ofta med 30km som mest. Men vad gäller för en halvmara? Jag brukar köra på och ta två dagars uppehåll precis innan. Inför nästa lopp på lördag tänkte jag ta det lugnare: efter 14km tempolopp igår och 7km idag i betydligt snabbare tempo än mitt måltempo, tänkte jag inte springa mer än högst 5km i superlugnt tempo innan loppet.

Varför bry sig? Det är ju bara ett av flera halvmaror i år. Den här gången vill jag slå PR. Förhållandena är ideala (om inte vädret överaskar förstås), inte några backar och jag är seedad i tredje startgruppen (av 26). Vi får se om det fungerar med fräscha ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg