lördag 6 augusti 2011

Bålstabilitet

Bålstabilitet (core stability) diskuteras i den här artikeln. Jag måste erkänna att jag inte tyckte den var så intressant förreän jag såg att en kiropraktor skrivit den. Han varnar för övningar som situps; de är helt enkelt inte bra för ryggraden. Han betonar också "neutral position" alltså inte överdrivet rak rygg, utan med naturlig svank (lumbar curve) och den naturliga ryggradskurvan i nacken och bröstet för de i princip välkända övningarna, fast med variation: plank, t.ex. men inte med stabila fötter utan med fötterna på en handuk och sedan förflytta sig med arbågarna; single-arm farmer's carry, d.v.s. att gå med en tung vikt i en arm (vilket låter lite farligt).

Jag vet inte hur många gånger jag hört neutral position nämnas inom CrossFit träningen och inom så många övningar: gymnastikövningar såväl som tyngdlyftning, och övningar som armhävningar. Här är en kort diskussion om hur stabiliteten förbättrar armhävningarna (med handlyft).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg