onsdag 7 mars 2012

IronMan

Nej, det blir aldrig en IronMan för mig, det är jag absolut nästan säker på. Dels simmar jag fortfarande inte tillräckligt bra för ett sånt långt lopp och dels har jag inte tid med cykelträningen, 180km kräver trots allt ganska intensiv träning, även om man inte cyklar fort.

Men i det nya numret av Triathlete finns det en träningsplan av Lance Watson som bara kräver tio timmar i veckan. Det är visserligen dubbel så mycket som jag tränar nu, men den stora skillnaden från det jag gör är egentligen bara att det finns ett fem- eller sextimmars lördagspass. Ofta består det av ett löppass som följer ett långt cykelpass. En typisk vecka delar upp de fyra (!) passen i 1:30 simning, 6:00 cykling och 2:30 löpning. Intensiteten på passen bygger på procent av Lactate Threshold. För tillfället simmar jag något mindre, springer mer, men cyklar betydligt mindre. Det borde man klara av, om det är ok med familjen. Det blir ingen rekordtid med så lite träning förstås, men en bra bit under maxtiden enligt författaren.

Men jag känner inte riktigt för distansen än. Det är inte läge att drömma om en IM innan man har klarat en olympisk distans. Och en halv IM borde inte vara helt omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg