fredag 15 juni 2012

vVO2 Max intervaller

Jag läste just om en workout som verkar mycket intressant, Billat 30-30. En mer ingående diskussion av träningen (och andra intervaller) finns här.

Just vVO2 max workouten bygger på en studie som visade att man kan öka sin syreupptagningsförmåga rejält mycket (6% i studien) genom 30s intervaller i sin VO2 fart (vVO2) följd av 30s joggning i halva den farten. Man beräknar den vVO2-farten bäst i labbet, men för oss andra kan man göra det genom medelfarten under en 6 minuters hård löpning, för mig ca. 1500 meter, 4 minuter/km tempo.

Målet blir just att hålla den farten under intervallerna, inte mer och inte mindre, och hålla på tills man inte klarar det längre. Den verkar hård, men inte så intensiv som Tabata (som jag skrivit om tidigare). 

Det får bli nästa veckas projekt när jag har några veckor utan triathlontävlingar. Jag tänkte satsa lite mer på löpningen då. Just nu ligger den intensiva löpträningen nere för att inte slita ut mig för mycket.

Just när jag skrivit ovanstående läste jag ett långt inlägg, en uppsats nästan, av Steve Magness där han ifrågasätter VO2 max som en indikator (eller parameter som han kallar det) på form. Han tycker att många träningssystem är för enkelspåriga. Texten är definitivt värd att läsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg