måndag 21 mars 2011

Årets första halvmara

Det gick bättre än väntat på årets första halvmara, runt 1:47:26. 18 minuter snabbare än första loppet i fjol som ägde rum i slutet av april och bara knappt 4 minuter långsammare än PR och min näst snabbast tid någonsin av åtta genomförda lopp. Och jag blir inte yngre med åren... Dessutom var det bättre än 16km-loppet i januari, både högre tempo och lägre medelpuls.

Jag tror CrossFit Endurance träningen har fungerat över förväntan. Trots min bleka löpning i vinter – endast 13km per vecka i genomsnitt för januari och feburari, inklusive löparband – är jag hyfsat nära PR. Jag simmade betydligt mer under förra vintern. Tyvärr måsta jag säga att simning inte är ett bra sätt att förbättra sin löpning. Jag säger tyvärr eftersom jag behöver simma bättre för att lyckas i triathlon och för att jag tror att simning är en bra sport. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet. Ett alternativ är att bara tävla i duathlon (=triathlon utan simning).

Intensiteten i CrossFit har verkligen fungerat. I fjol sprang jag en hel del intensiva och ganska långa intervallsessioner inomhus. Jag har knappast gjort några alls i år, bara kombinationer av snabba löpsessioner omväxlande med hopprep, rodd, pullups, burpees, och andra övningar som praktiseras i CrossFit. Efter 30 minuter är jag helt färdig.

Däremot var jag trött efter halva loppet. Jag sprang inte andra halvan snabbare än första som jag vanligen brukar göra (även om motvinden i andra halvan spelade en viss roll), så jag måste öka löpningsmängden nu om det ska bli PR. Men jag satte in en supersnabb spurt de sista 300 metrarna i dryg 3 minuter/km fart; och en puls på 198. Så det fanns resurser, men inte för ett längre lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg