onsdag 13 juli 2011

Maratonträning

Duathlonsäsongen börjar närma sig sitt slut. Det låter helt sjukt. Men trots att det är högsommar finns det bara två tävlingar kvar här i närheten: en på söndag och en i augusti. Duathlon förekommer nästan alltid tillsammans med triathlon så vädret måste vara tillräckligt bra för simningen.

Däremot finns det hur många löpartävlingar som helst, t.o.m. en på nyårsafton. Varje helg är det minst två 5k lopp. 10k tävlingar är lite svårare att hitta, därav mitt ganska bleka PR, 47 minuter. Och så finns det andra konstiga distanser som 8km eller 5 miles, samt terränglopp upp till ultradistanserna 100km eller 100 miles.

Så jag beslöt mig för att börja med ett maratonträningsprogram för att testa något nytt. Jag följer Hanson-brödernas metod att inte springa för långt under en dag i veckan, typ 30km, utan att träna intensivare flera dagar i rad och nå upp till kanske 50km under tre dagar. Här är en länk till en artikel jag diskuterat tidigare som innehåller en träningsplan.

Jag funderar på ett lopp i början av oktober som slutdatum och räknande baklänges och hoppade direkt in i vecka 7 eftersom jag är vältränad. Om jag springer loppet eller ej spelar inte så stor roll. Träningsprogrammet ligger i linje med vad jag skulle ha gjort i alla fall, som t.ex. intervallträning en gång i veckan (tisdag i mitt fall). Det är också ett litet lopp med bara några hundra deltagare, så man kan anmäla sig sent (samma dag, t.o.m., tror jag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg