onsdag 19 oktober 2011

Simning

Efter morgonens pass i poolen var jag helt slut. Uppvärmingen löd på 200x3 (crawl, spark, medley utan fjäril för min del). Sen blev det 50x9 spark. Det fixade jag helt enkelt inte. Det blev bara 3 set. Sen kom ett fullständigt absurt set: 75m x 4: första intervallet, 25 hårt, 50 långsamt; sen 50 hårt 25 långsamt; 75 hårt; 75 långsamt. Och sen togs det om från början igen (två gånger till för de andra). Avslutning, lugn crawl 50m + 50m spark på rygg x 5.
Och det här var för oss i den långsamma banan.

En klubbkamrat yttrade det jag redan kände på mig: det är svårt att börja med simning vid vuxen ålder. Han har sett f.d. ungdomssimmare som inte stoppat tårna i poolen ens på 20 år och lagt på sig 30kg som när de väl kommer i vattnet kan simma ursnabbt utan träning. Det handlar bara om teknik. Det är inte rättvist... Men jag känner hur värdefull den här träningen är: det är långt ifrån vad jag brukade göra i poolen, simma några länger tills jag blev trött. Nuförtiden är det bara uppvärmningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg