söndag 16 oktober 2011

Another day, another 5k

Det blev ett 5k lopp idag också, ett med ett litet 1k för barnen där min treåring gjorde debut som löpare.

För mig gick det betydligt bättre än igår och jag slog mitt PR med 3 sekunder, 20:50 blev tiden. Inte mycket att skryta med, men ett PR är ett PR, och jag vann min åldersgrupp. Idag fanns intensiteten där från början och körde nästan så hårt jag kunde med relativt jämnt tempo, samt en spurt på slutet, och jag var rejält trött vid målgången.

Loppet igår måste ha hjälpt mig få tillbaka känslan för att springa fort. Igår sprang jag säkert och kontrollerat och blev aldrig riktigt trött. Idag tog jag ut svängarna.

Men med det här loppet blev jag en "regional löpare" om man tar hänsyn till åldern (om än med minimal marginal). Age grade calculator omvandlar ens sluttid på en viss distans till en procentsiffra, där 100 är världsrekord, 90 är världsklass, 80 är nationell klass, 70 är regional klass, och 60 är lokal klass. Mina siffror är f.n.:

5k – 70%
10k – 62%
halvmara – 64%
Marathon – 58%

Siffran för 10k är helt enkelt för låg p.g.a. för få lopp, men annars stämmer det nog: jag är snabbare på kortare distanser och riktigt kass på marathon.

Målet att springa under 20 minuter känns lite avlägset. Men inget är omöjligt, i fjol sprang jag det här loppet på 21:47. Det kommer att krävas flera veckor av hård intervallträning för att nå sub-20 målet i år. Mitt sista inplanerade 5k lopp äger rum i slutet av november. Annars blir börjar en ny säsong (och en ny åldersgrupp) om några månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg