lördag 22 oktober 2011

10k PR

Det blev en bra dag.

Det kändes som jag var i god form, trots en vecka med mycket lite löpning, bara några korta intervallpass inomhus. Och det stämde, det blev PR med fyra minuter på 10k idag, 43:39. Igår matade jag in min senaste 5k tid, 20:50, i en kalkylator som förutspår tiden för andra distanser, och fick sluttiden 43:23. Inte dåligt gissat av datorn.

Som jag börjar förstå från min mycket begränsade erfarenhet av 10k, det skiljer inte mycket mellan 5 och 10k. Och idag testade jag det fullt: jag gick ut som om det var ett 5k lopp, gick ner något i tempo efter 1k och höll det tempot. Jag tror dock inte jag vann min åldersgrupp (det officiella resultatet är inte klart än), men jag såg tre löpare äldre än 40 år, varav en i min åldersgrupp som kom i mål före mig. Spelar ingen roll, jag springer för mina egna PR, inte för en billig medalj.

Min nya age-grade siffra för 10k är 69.8%.

Det är möjligt att det här var det sista loppet för i år. Nu finns det bara 5k tävlingar kvar om man inte vill resa långt. Men säsongen börjar i januari igen med ett 10 mile lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg