onsdag 2 november 2011

Tufft simpass

Det är hårt att gå upp klockan 5 för att hinna till simträningen kl. 6, men när man väl är i vattnet är det inte så dumt. Idag testade jag mina nya simfenor och de fungerade som det var tänkt: motståndet i vattnet ökar vid sparkrörelsen genom den större ytan, så man får en rejäl workout i benen, å andra sidan går det mycket fortare så man får också en känsla för hur det kan kännas att simma fort. Ytterligare en fördel är att man stretchar fotleden.

Uppvärmningen löd på 6x200m intervaller med olika moment, crawl, ryggsim, spark, pullbouy. Sedan blev det ytterligare intervaller, 16x25, med olika intensitetsgrader och som avslutning 2x(150 spark + 50 snabb crawl). Det blev inte exakt den föreskrivna sträckan för mig, men nästan, 1550m blev det, vilket är det längsta jag någonsin simmat. Nu finns det ingen återvändo, det blir en triathlon under 2012: när jag var i Florida förra veckan köpte jag en våtdräkt. Synd bara att den enligt anvisningarna inte kan användas i klorerat vatten. Såvitt jag förstår är det lättare att simma med våtdräkt än utan, ungefär som att använda en pullbouy, så målet blir bara att kunna simma 800m utan att stanna; tanken är att det blir lättare under tävling (om man undviker den värsta trängseln). Om det går bra kanske jag försöker med en olympisk distans, 1500m simning. Cycklingen och löpningen blir ju inga problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg