torsdag 16 juni 2011

Vilodag

Det blev en ofrivillig vilodag idag, då jag fick tid för en liten operation (inget farligt, men jag fick träningsförbud) som jag planerat länge. Kirurgen har även utfört bariatrisk kirurgi (magförminskningsoperationer) och jag lärde mig en hel del då han var mycket pratsam. Hans inställning var tydlig: om man är farligt överviktig är det värt att göra en mycket riskabel operation (dödligheten var 2005 1/200 för gastric bypass). Det kan jag hålla med om. Han inställning var också att mycket av fetman är genetisk betingad. Det stämmer nog, men hur mycket är frågan. Om tror man tror för mycket på att man har en genetisk disposition för fetma kan det bli självuppfyllande.

Jag läste just en rapport, här finns en enkel sammanfattning, som jämför enäggstvillingar (MZ, monozygotic, twins) där den ena springer mer än den andra. Skillnaden i BMI är markant, och mer så ju mer den aktiva tvillingen tränar. Studien minskar alltså det genetiska argumentet för fetma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg