torsdag 7 juni 2012

Crossfit och löpning

Idag besvarade Nicklas Lindström en fråga om CrossFit kan sänka 10km tiden på ett utmärkt sätt. Eftersom CrossFit består av så många olika delmoment – i princip behöver en crossfittare aldrig upprepa samma träningsrutin – kan man skräddarsy ett träningsprogram som utgår från sina egna svagheter.  Det är visserligen roligt att kunna göra "muscle ups", en mycket populär övning inom CF och något som alla crossfittare vill klara av, men jag skulle inte tro att det hjälper löpningen. Men det finns annat:

Många övningar är direkt lysande för en löpare: bålstyrkeövningar, plyometrics,  HIIT (High Intensity Interval Training), balansövningar. Men nyttan beror ju förstås på vem man är och vilka svagheter man har. Isabellah Andersson kanske inte skulle förbättra sin 10km tid så värst mycket med mer tid i gymmet. Men när jag började komplettera löningen med CrossFit hade jag väldigt svag bålstyrka, och jag uppfattar det som om CrossFit hjälpte min löpning, och dessutom känns cyklingen bättre, jag får inte ont i ryggen längre efter flera timmar i sadeln. Tabata övningar har också hjälpt mitt VO2 max, känns det som. Jag skulle också tro att risken för skador minskar. Men det saknas vetenskapliga undersökningar om fördelarna med CF.

Den här länken går till mina inlägg och tips om CrossFit under de senaste två åren.


2 kommentarer:

  1. jag har sprungit som bäst 29:44 och även testat Crossfit.

    Vill du springa bättre så ska du träna löpning

    SvaraRadera
  2. 29:44 på milen är en elittid (gratulerar!) och jag har aldrig och kommer aldrig att bli en elitlöpare (ens med ålders-gradering; världsrekordet för min åldersgrupp på 5k är runt 15 minuter...). Mitt mål är att springa snabbare och må bättre utan att bli skadad. Det känns som om styrketräning hjälper.

    SvaraRadera

Hälsoblogg