lördag 12 februari 2011

Löparform?

Jag har ingen aning om hur snabbt jag kan springa nu utan någon riktig löpning sedan 16km-loppet den 9/1; jag har sprungit sammanalgt 5 mil sedan den 1/1. Med ett inomhuspass igår indikerar att det inte är så illa. Jag sprang en mil (runt runt på en 200-meters bana tills jag höll på att bli galen) i 5:30 fart till största delen och 4:20 de sista 600 metrarna. Det kändes inte så illa så hade det inte snöat skulle jag ha sprungit ett 5k lopp idag. Jag ser ingen anledning att riskera att ramla, och träningseffekted blir inget vidare om jag håller tillbaka. Jag är inte redo för under 20 minuter 5k än, men jag skulle tro att jag utan problem springer snabbare än 23 minuter.

I veckan hade jag ett pass med min trängare. Det blev styrketräning, speciellt knäböj och lunges i olika konfigurationer: olika vinklar och avstånd mellan fötterna, och knäböj på ett ben (det som i Crossfit callas Pistol squat här är en extrem version).

Det kändes bra efteråt, lagom träningsverk dan efter och jag tror det hjälper min löpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg