söndag 6 februari 2011

Motivation

Berglins, lysande som alltid, sätter fingret på motivationsproblemet. Man kan alltid skylla på något för att slippa träna. För mig är det snöproblem.

Jag tror man måste sätta enkla, uppnåbara mål: spring X km utan att stanna, och sedan förbättra tiden. Delta i tävlingar har varit ovärderligt för mig.

Och den bästa tiden att börja träna är nu.

Intensiteten måste öka om det ska bli några resultat. Min erfarenhet är att det är bättre att fokusera på träning istället för vikten om nu en viktnedgång eftersträvas. Även om jag aldrig varit överviktig, har min vikt varierat mellan 76 och 85 de senaste tjugo åren (jag tror jag vägde 72 när jag var 20 och idag vägde jag 77); jag brukar äta mer när jag tränar, men förlorar samtidigt intresset för att äta för ätandets skull).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg