söndag 20 februari 2011

CrossFit igen

Igår testade jag fler CrossFit-övningar (övningarna är ju knappast nya, de har ju förstås funnits långt innan CrossFit kom): Squats (knäböj) med vikt och lådhopp (box jump).

Trots att jag bara hade stången på axlarna (20kg) kände jag hur oerhört effektivt övningen var. Man trycktes ner mot golvet och musiklerna fick verkligen arbeta för att jag skulle kunna komma upp igen.

Men det tog flera veckor att förbereda. Jag läste instruktioner och tittade på Youtube för att undvika skador. Dessutom behövde jag komma över motståndet att gå in i viktrummet bland alla kroppsbyggare. En tom skivstång ser lite ynklig ut i sammanhanget, men jag struntade i det.

Hoppen var fenomenala. Efter bara 10 hopp (50cm hög låda; hopp upp, hopp ner) låg min puls på bortåt 80% av max, men jag hade inga känningar i knäna. Jag börjar mer och mer tro på CrossFit som hjälp för långdistanslöpning och cyklingen. Men det är inga övningar som man gör varje dag.

Här är ett exempel på hopptekniker. Jag har dock aldrig sett en låda så här hög i ett gym, men det ser kul ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg