fredag 25 februari 2011

Maraton på några veckor

Jag har en vän som springer en maraton per år, och det är allt han gör. Han tar tävlingsdagen och räknar bakåt 15 veckor och då börjar han träna. Programmet utökar det långa söndagspasset med 1-2 km per vecka, så han kommer upp i 32km eller så två veckor före tävlingen. Det verkar enkelt och har fungerat men tiderna blir inte så bra.

Här en en artikel om en annan och bättre metod (såvitt jag förstår), förutsatt att man har en mycket god grund. Utgångspunkten är Boston Marathon som äger rum i april redan. Om man kan springa milen riktigt fort, kan man relativt lätt utöka distansen till maraton på sju veckor. Enligt artikelförfattaren hålls motivationen uppe och man slipper de långt utdragna processen att komma i maratonform.

Slutsatsen stämmer med vad min tränare säger, en snabb mil är grunden för en maraton (5k är grunden för en halvmara). Om jag hittar ett lämpligt maratonlopp i närheten ska jag testa någon gång. Men inte nu; i natt kom det ytterligare en decimeter snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg