tisdag 22 februari 2011

Pull ups (chins)

Chins (eller pull-ups), mitt sorgebarn. Från alla triathleter jag känner hör jag att simningen kommer att förbättras radikalt om man kan göra pull ups (förutsatt att man har en hyfsad simteknik). Men jag har antagit Petras utmaning.

Jag har hållit på i två månader (med svår influensa i mitten) och jag kan göra två vanliga med handflatorna framåt (frånfattning). Det går inte varje dag, men det går bättre och bättre. Efter min första dag hade jag träningsvärk i tre dagar.

Förutom det vanliga handgreppet vänder jag händerna (motfattning), vilket är betydligt lättare. Jag kan nog göra bortåt tio. Jag försöker också ha händerna tätt ihop (vilket är mycket svårt i frånfattning), eller sidleds (commando-grepp, vilket är lättare för mig), se nedan.

De dagarna det inte går så bra hoppar jag upp eller använder en pall och sänker ner mig (negativ pull up). Det blir inte samma träningseffekt, å andra sidan kan man göra flera.

Inom CrossFit är pull ups en av de mest elmentära övningarna, och har udvidgats med gymnastikinspirerade varianter som "kipping" (se videon). Men det är bara att drömma om för min del.

Här är exempel på variationer från en virtuos:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsoblogg